jaźń co to znaczy

Co to znaczy Jaźń? Czym jest psychiczna człowieka. Jest odpowiedzialna za przepływ energii z części.

Dziś jest Czwartek, 25 kwietnia 2024.

Imieniny obchodzą: Jarosław, Marek, Wasyl.

Czy przydatne?

Co to jest Jaźń

Definicja Jaźń jest osią, wokół której organizuje się struktura psychiczna człowieka. Jest odpowiedzialna za przepływ energii z części świadomej do nieświadomej i odwrotnie. Pełni funkcję integrującą.W terminologii Junga Jaźń stanowi centrum życia psychicznego.Celem Jaźni jest swoje urzeczywistnienie w procesie teleologicznym (celowościowym), lecz w czasie rozwoju jednostki elementem pośredniczącym na tej drodze jest wytworzenie Ja(Ego).Semi-empiryczny charakter JaźniPojęcie Jaźni (czy także to, co określamy mianem Jaźni) ma charakter tylko częściowo empiryczny. Ogarnia sobą zarówno to, co doświadczalne, jak i to, co jeszcze nie doświadczone, a nawet to, co nie jest doświadczalne w ogóle. A gdyż – z racji na jej cechę wykraczania poza domenę świadomości – jest istotnością, którą można opisać jedynie częściowo, zatem pozostaje ona dla nas w zasadniczej mierze niepoznawalna i postulatywna. Tej nieopisywalnej Całkowitości człowieka: „nie można unaocznić, która jest jednak nieodzowna jako definicja intuicyjne. Na płaszczyźnie empirycznej można tylko stwierdzić, iż „ja” zewsząd jest otoczone poprzez jakąś nieświadomą wolę. Dowodu [jednak] na to dostarczyć może dowolny eksperyment skojarzeniowy, który ad oculus demonstruje jakże regularnie występujący fakt, że „ja” i jego wola zawodzą. Psyche to [gdyż] pewne równanie, które nie zafunkcjonuje bez czynnika nieświadomości – psyche stanowi pewną całość, która z jednej strony obejmuje „ja” empiryczne, z drugiej zaś strony transcendujące świadomość podłoże. (Jung C.G., GW 14/1, par. 175)”Widzimy więc, iż Jaźń obejmuje sobą całe istnienie psychiczne człowieka i tym samym jest z definicji czymś wiele bardziej obszernym od świadomej osobowości związanej z „ja”. Zawiera [gdyż w okolicy niej także cień jednostki i nieświadomy aspekt kolektywny. To jest jednak jakiś specjalny rodzaj zawierania, ponieważ jak czytamy we fragmencie pracy Jolande Jacobi: „Jaźń stanowi centrum mechanizmu psychicznego, obejmuje go i przenika siłą swego promieniowania, to nasz prawdziwy „pkt. środkowy”, [który] jest ośrodkiem napięcia pomiędzy dwoma światami i ich siłami” (Jacobi J., s. 176-177.), tymi światami jest świat wewnętrzny i zewnętrzny, które zresztą w sensie ostatecznym i tak ona sama „powołuje”. ”Jaźń a egoGdy rozpatrujemy problem Jaźni, nieodłącznie pojawia się ona w kontekście „ja” i świadomości. I nie to jest sytuacja, ponieważ przecież jedyną treścią Jaźni, jaką znamy, to jest co pojawia się w polu świadomości, a więc odnosi się i jest „gruntowane” właśnie w odniesieniu do „ja”, a relacja tegoż „ja” do Jaźni jest wyjątkowy:- z jednej strony [gdyż „ja” jest jedynym punktem „podparcia” dla centrującego się wokół niego pola świadomości, czemu towarzyszy tendencja do względnej emancypacji i traktowania siebie jako jedynego, niezależnego od wszystkiego, co mogłoby istnieć poza nim samym;- z drugiej zaś strony „ja” zawiera się w Jaźni i jako jej część może występować wobec niej na zasadzie pars pro toto.„Ja” jest jednak w pierwszej kolejności świadomościowym eksponentem Jaźni i: „pozostaje do niej w takim relacji jak patiens do agensa lub jak element do podmiotu, albowiem pochodzące z Jaźni postanowienia są bardziej ogólnej natury i dlatego są nadrzędne wobec tych, które podejmuje „ja”. Jak to, co nieświadome, tak Jaźń jest dana a priori, z czego wynika „ja”. Jaźń, aby tak rzec, kształtuje „ja” w zarodku.Nie ja tworzę samego siebie, ale raczej ja dzieję się samemu sobie.Dlatego, kiedy Jung porusza kwestię poznania Jaźni, zwraca również uwagę, iż poznanie to nie odnosi się w żadnym przypadku do samoświadomego siebie "ja" w sensie personalistycznym, ale do owego ukrytego względem "ja" czynnika, będącego de facto psyche samą w sobie. Czynnik ten jest „nieznany” świadomemu podmiotowi i równocześnie domaga się od niego nieuprzedzonego poznania. Jung twierdzi wręcz, parafrazując startowy fragment „Fundamentum” Ignacego Loyoli, iż: „ludzka świadomość została stworzona w taki sposób, by mogła rozpoznać (laudet) własne pochodzenie od wyższej Jedności (Deum), by oddała należną uwagę i szacunek temu źródłu (reverentiam exhibeat), wykonywała jego polecenia w sposób inteligentny i odpowiedzialny (serviat) i w ten sposób zapewniła całej psyche jako całości najlepszy poziom życia i rozwoju.” (Jung C.G., GW 9.ii, par. 253)W tym kontekście należy podkreślić, iż tym, co wg Junga jest człowiekowi „znane”, są wszelakie treści związane bezpośrednio z „ja”, z kolei na to, co jest człowiekowi „nieznane” złożona jest ze wszystkiego tego, co nie znajduje się z nim w wewnętrznej bądź zewnętrznej stosunku.Czym jest samo „ja” - podkreśla Jung - trudno jednoznacznie określić, bo ono jest czynnikiem złożonym i spoczywa na dwóch podstawach: na podłożu psychicznym i somatycznym. O podstawie somatycznej wnioskujemy z całości doznań endosomatycznych, które ze swej strony są już natury psychicznej, bo są skojarzone z ego, a tym samym i świadome. z kolei o podstawie psychicznej wnioskujemy, odbierając z jednej strony treści znajdujące się w ogólnym polu świadomości, a z drugiej, treści napływające spoza tego pola – treści nieświadome.poezja:Jacobi Jolande, Psychologia C.G.Junga, tłum. St.Łypacewicz, Wyd.Wodnika, Warszawa, 1993.Jung Carl, Gustav , GW=Gesammelte Werke, Walter-Verlag, Solothurn-Düsseldorf.Kobierzycki Tadeusz, Gnothi Seauton: dusza, charakter, jaźń, osobowość, osoba. Dzieje pięciu pojęć, Wyd. AMiFC, Warszawa, 2001.Kuźmicki Andrzej, Symbolika Jaźni w koncepcji C.G.Junga, Wyd.Eneteia, Warszawa. (Przygotowywana do druku, obszerne fragmenty na:[3])Szersza bibliografia prac C.G. Junga i prac innych autorów zobacz:http://www.jungpoland.org/oglos/bibliogr.html.

Co oznacza Depersonalizacja:
Znaczenie poczucie straty własnej tożsamości. Osoba czuje, iż nie jest sobą, czuje, iż jest obca dla siebie, wymieniła się. Może pojawić się poczucie dziwności, deformacji własnego ciała. Objaw ten pojawia się jaźń co znaczy.
Co oznacza Choleryk:
Znaczenie – żółć, stąd "żółć go zalewa") – synonim flegmatyka, typ pobudliwy, przejawiający tendencje do ciągłego niezadowolenia i agresji. Charakteryzuje go mocne przeżywanie emocji i spora energia jaźń krzyżówka.
Co oznacza Bulimia:
Znaczenie bulimia nervosa) - żarłoczność psychiczna, chorobliwe objadanie się.Historia pojęciaEtymologicznie nazwa bulimia pochodzi od bulimis, co dosłownie znaczy „byczy głód” (limos - głód; bous - byk). Jako jaźń co to jest.
Co oznacza Stupor:
Znaczenie osłupienie a więc zaburzenie psychiczne objawiające się znacznym zahamowaniem ruchowym i ograniczeniem reakcji na bodźce zewnętrzne; w mniej nasilonych postaciach aktywność i ruchliwość chorych jest jaźń słownik.
Co oznacza Katapleksja:
Znaczenie rzadka i jak dotąd nieuleczalna dolegliwość mózgu, objawiająca się stratą napięcia mięśniowego, która stanowi kluczowy symptom narkolepsji. Osoby chore w chwilach dużej aktywności motorycznej doznają jaźń czym jest.
  • Dodano:
  • Autor: