efekt flynna co to znaczy

Co to znaczy Efekt Flynna? Czym jest inteligencji obserwowany od początku XX wieku w państwach.

Dziś jest Sobota, 18 sierpnia 2018.

Imieniny obchodzą: Bogusław, Ilona, Helena.

Czy przydatne?

Co to jest Efekt Flynna

Definicja Sukces Flynna to jest systematyczny przyrost ilorazu inteligencji obserwowany od początku XX wieku w państwach kultury zachodniej. Udowodnione poprzez nowozelandzkiego politologa Jamesa Flynna, aczkolwiek już przedtem sugerowano jego istnienie: rośnie aktywność naukowców, coraz większy proc. ludzi oddaje się grom logicznym, przyspiesza dojrzewanie młodych ludzi, w tym dojrzewanie mózgu i przyspiesza tworzenie wynalazków technicznych i tym podobne (patrz także: mielinizacja, akceleracja).Przeciętnie inteligencja populacji rośnie o 3 punkty w każdym dziesięcioleciu w państwach kultury zachodniej. Gdyby mierzyć inteligencję testami sprzed 50 lat, to dzisiaj przeciętna osoba uzyskałaby rezultat 115 punktów, co plasowałoby ją "ponad średniej" wg norm statystycznych. Testy inteligencji są co pewien czas modyfikowane, tak by przeciętna osoba uzyskiwała w nich rezultat 100 punkt ((patrz także: inteligencja, norma statystyczna, odchylenie standardowe).W największym stopniu wzrastają wyniki testów niezwiązanych z wpływami kulturowymi i nauką (na przykład test matryc Ravena). Umiejętności umysłowe, które opierają się w pierwszej kolejności na pomiarach wiedzy, zasobu słów, zdolności szkolnych (((na przykład arytmetycznych) wykazują znacząco słabszy trend wznoszący. Generalnie podnoszą się także wyniki osób z dolnego przedziału rozkładu, równocześnie nie rosną w tym samym tempie wyniki osób uzdolnionych.Pewne dane sugerują również, iż sukces Flynna się nasila i występuje niezależnie od rasy i pozycji socjalnej (ujawnia się we wszystkich warstwach socjalnych). sukces Flynna daje się wytłumaczyć w coraz to mniejszym stopniu poprzez inteligencję płynną i czynnik g (a więc ten komponent inteligencji, który uważane jest za wrodzony). Znaczy to, iż nie tylko powiększa się ogólny poziom inteligencji ludzi, lecz również iż pewne umiejętności specyficzne rosną szybciej niż inne i iż zmiany te są różnie nasilone u różnych ludzi.Okazuje się również, iż wyniki ilorazu inteligencji spadają dla osób starszych, co jest skutkiem zawyżania norm przez młodych ludzi (starsi nie stają się mniej inteligentni, lecz są porównywani z coraz to bardziej surowymi normami statystycznymi).Istnieje kilka hipotez, które mają wyjaśnić . sukces Flynna, aczkolwiek żadna z nich nie jest w stanie wyjaśnić wszystkich zaobserwowanych zjawisk:Sam Flynn sugerował, iż nie tyle rośnie inteligencja, co pewne specyficzne umiejętności analityczne, zaangażowane w rozwiązywanie testów inteligencji. Stąd podniesienie wyników w takich testach. Komputery, telewizyjne programy edukacyjne, lepsze programy nauczania w szkołach prowadzą do większego obeznania się ludzi z typowymi zadaniami, które pojawiają się w testach inteligencji. Ubocznym efektem takiego obeznania to jest, iż rosną przeciętne wyniki w testach inteligencji. Ta hipoteza mówi, iż nie tyle rośnie inteligencja populacji jako taka, lecz iż jedynie zwiększają się zdolności ludzi w rozwiązywaniu typowych testów inteligencji. przyrost inteligencji byłby więc wg tej hipotezy artefaktem. Okazuje się jednak, iż . sukces Flynna aktualny był również w momencie, gdy nie istniały komputery, a telewizja nie była rozpowszechniona. Ludzie kultury zachodniej coraz lepiej się odżywiają i są coraz zdrowsi (wiadomo, iż rośnie również średni przyrost ludzi z kultury zachodniej). Lepsze warunki życia wywołują, zdrowsze i bardziej urozmaicone odżywianie sprawia, iż ludzie stają się bardziej inteligentni. Lepsza jest opieka prenatalna, leki i odżywki dla matek, a również opieka zdrowotna nad noworodkami i niemowlętami. Ten moment życia jest krytyczny dla rozwoju intelektualnego, a wszelakie zaniedbania mogą obniżać poziom rozwoju poznawczego dzieci. TV, gry komputerowe i tym podobne wzbogacają znacznie wiadomości ikoniczne, sprawiając, iż obserwowane środowisko jest znacząco bardziej złożone niż kilkadziesiąt lat temu. Testy inteligencji mierzące umiejętności intelektualne niezwiązane z wpływami kulturowymi są właśnie oparte o analizę materiału wzrokowego. Powiększony trening wizualny podnosi przez wzgląd na tym umiejętności rozwiązywania tych testów. Codzienne życie stawia przed ludźmi coraz bardziej złożone wymogi. To sprawia, iż rosną także zdolności radzenia sobie, więc inteligencja. Bardziej złożone środowisko, gdzie ludzie żyją aktualnie, skutkuje, iż przeciętny człowiek potrafi rozwiązywać coraz więcej problemów (staje się bardziej inteligentny). Ludzie jako gatunek są cały czas w procesie ewolucji, co znaczy, iż mózg jest coraz bardziej sprawny z pokolenia na pokolenie. Wydłuża się przeciętny czas nauki jednostki, również szkoły są lepiej dostosowane do uczenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ((((na przykład rośnie proc. ludzi posiadających wyższe wykształcenie. Jednak przyrost II zaobserwowano również w okresach, gdy nie następowały jakiekolwiek ważniejsze zmiany w procesie nauki. Istnieje tendencja do posiadania coraz mniejszej liczby dzieci, co znaczy, iż rodzice mogą lepiej dbać o te dzieci, które już się urodziły. Pewne dane sugerują, iż rodzice coraz bardziej dbają o postęp intelektualny dzieci, sprawiając, by ich środowisko było bogate i stymulujące. Wiadomo jednak również, iż urodzenie młodszego dziecka podnosi inteligencję dziecka starszego (jedynacy są przeciętnie mniej inteligentni niż najstarsze dziecko w rodzinie, pod warunkiem, iż rodzeństwa nie ma zbyt sporo).